Sunday, October 26, 2008

En märklig text har jag ramlat in i ikväll...

..med insprängda stycken om hur psykoanalysen och den fjärde produktionsfaktorn
begäret/lusten. Någon nämnde tilliten som en fjärde produktionsfaktor förutom jord, arbete och kapital och jag gillar verkligen motsägelserna mer än det som bekräftar det redan förgivettagna.

Jag förstår inte allt jag läser första gången men att här finns nåt som
handlar om hur psykoanalysen via Lacan kan användas i dag (när psykoanalysen
i princip är dödförklarad ).. och detta i ett sammanhang där jag inte trodde mig stöta på sådana tankar..

Jag blir glad när någon annan läser texter åt mig på detta vis.. författaren heter
Slavoj Zizek och en enda av hans böcker finns översatt till svenska. Zizek introducerar
begreppet
alienationens etik
avhandlingen som finns att scanna i sin helhet via LIBRIS
kommer från KTH och handlar om lack och lastbilar... typ.

http://libris.kb.se/bib/10680687

0 Comments:

Post a Comment

<< Home