Thursday, March 16, 2006

Hur ska jag få ihop ett vettigt uppsatsämne?

Hur ska jag få ihop ett vettigt uppsatsämne?
metaperspektiv på någonting i min vardag.
1. den sociala dimensionen (vid Ekonomihögskolan eller vid Mälardalens högskola) av kunskap och hur kunskap "blir till" i förhållande till målen?
2. användarundervisningens metanivåer - se sundin o kulthau
och informationskompetensbegreppet - en kritisk ansats kanske
3. handledningens metanivåer
4. ämnenas disciplinens självförståelse ocskå metaperspektiv på hur foretagsekonomerna skapar kunskap.
5. hur hylluppställningarna krockar med verklighetens och dagens verksamhet
att fundera på den sociala indelningen av kunskapen inom disciplinen (självförståelsen) och dokumentens indelning från något annat perspektiv. Vilket är det andra perspektivet? Jag är så hemmablind redan att jag inte förmår att upptäcka/avtäcka någon metateoretisk förståelse av ämnesindelningen. Den traditionella klassifikationen är för mig helt passé och inte intressant att jämföra med institutionens självbild av sina ämnen. Jag avskyr bibliometriska studier.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home